Klemen Brumec
seminar
za literarno kritiko
oddelek
za primerjalno književnost in literarno teorijo
Filozofska
Fakulteta, Ljubljana
mentor
dr. Matevž Kos
Andrej Blatnik: Spremeni
me.
Po Blatnikovem romanu Plamenice
in solze iz leta 1987 in njegovem drugem romanu Tao ljubezni, ki je
izšel leta
1996, je bil lani izdan še tretji. Zdi se, da tovrstni (skoraj)
desetletni
tempo avtorju ustreza, z zadnjim delom Spremeni me pa si je zagotovil
tudi
svojevrsten kredit za prihodnost. Čas in kraj zgodbe sta namreč
nedoločena, a
vseeno lahko prepoznamo geografske opise, ki vzbujajo domačnost (na
primer
pesnikov spomenik sredi trga, nasproti njega pa stopnice, ki pripadajo
cerkvi
in na katerih se zadržujejo ljudje), časovno pa smo umeščeni v neko
nedoločeno
prihodnost, recimo za eno desetletno Blatnikovo obdobje naprej.
Svet se je v teh letih globaliziral,
zametki lokalnosti in
nacionalnega zavedanja so le še oddaljen spomin. Na pretanjen način nam
pokaže,
kam nas vodi pehanje za več, za boljše in za cenejše. Glavni junak
zgodbe je
Borut, slavni oglaševalec, ki pa je preplačan. Zdi se, kot da se tega
zaveda le
on, ostale mega korporacije in naročniki pa ga povzdigujejo v nebo.
Večina
oglasov, ki krožijo in se predvajajo, večina teh oglasnih parol je
njegovih. In
kakšni oglasi so to! V tej že skorajda ekstremni radikalizaciji sveta,
kot ga
poznamo mi, je Borutov čas prihodnosti bistveno drugačen. Oglaševanje
je tisto,
ki vlada gospodarstvu in s tem svetu. Pomembno je le tisto, kar se
oglašuje, v
neskončni izbiri produktov je težko prepoznati takega z znanim imenom.
Ne
ustvarjajo se uveljavljene blagovne znamke, ampak se produkti plasirajo
kot po
tekočem traku, vsak dan kaj novega, boljšega in – cenejšega. Skozi
celotno knjigo
se omenja sadje in zelenjava. To je pravzaprav tisto, kar Boruta ločuje
od
ostalega potrošniškega sveta. Njegovo vegetarijanstvo je ključnega
pomena, saj
v tej dobi prihodnosti prave zelenjave skorajda ni več. Glavni
proizvajalec je
velika prehrambna korporacija Sinteza, ki pa dela plastično hrano z
dodanimi
vitamini. In to se stopnjuje do take mere, da je hrana postala že
škodljiva.
Ima preveč vitaminov, preveč vsega, le okus ni tisti pravi, stari,
domači. Zato
je pravo sadje in zelenjava, potemnelih barv in obtolčeno, tisto, ki
Boruta
ločuje od ostalih. Že s tem se kaže njegova razdvojenost, ki pripelje
do
odločujočega dejanja v življenju, ki pa se zgodi že na začetku
Blatnikove
pripovedi.
Borut se odloči, da bo odšel iz
ustaljenega življenja. Zapusti
ženo Moniko in dva otroka. Monika ga nekaj časa še čaka in išče, a nato
odkrije
njegovo poslovilno pismo, v katerem ji sporoča, da bo v redu in da upa,
da bo v
redu tudi ona. Kljub svoji nenadni jezi razmišlja razumsko – če ga ni
več,
pomeni, da je nekaj narobe. Ne razume, kaj je bilo narobe, zakaj
natančno je
odšel, a se zaveda, da bo od zdaj naprej vse drugače; treba bo začeti
znova,
brez njega. Ve tudi, da mu ne more več zaupati (Če
je odšel enkrat, lahko spet odide – kadarkoli.). Borut je
odšel,
da bi ustvari svoj popolni miks.
S tem odhodom se začne zgodba dveh junakov
prepletati.
Andrej Blatnik se pokaže kot mojster razumevanja in opisovanja
medčloveških
odnosov, struktura romana pa še najbolj spominja na prozni sonetni
venec. Konec
enega poglavja je začetek drugega, v poglavjih pa se izmenjavata njena
in
njegova zgodba. Ravno to prepletanje nam da slutiti, da sta si Monika
in Borut
še vedno blizu, da njuni življenji sicer nista več skupni, a tečeta
vzporedno,
čisto blizu drug drugemu, vedno na meji stika. Ravno ta stik je tisti,
ki si ga
ona želi, saj skozi celotno pripoved razmišlja o Borutu, o tem, da bi
se vrnil.
Pa tudi on spozna, da jih rabi, da jih pogreša (predvsem otroka) in
zato
poprosi njo, če se lahko vrne. Da bi jima bilo lažje, predlaga, da nje
ne bi
bilo, da bi se izmenjala. Nekaj časa on, potem spet ona. A Monika
pospravi in
odide. Tokrat odide ona in ne ve, kdaj se bo vrnila. Ve le, da bo
prišel on; da
otroka ne bosta sama.
Vmes pa se iščeta, pripovedovalca se
izmenjujeta, življenje
pa jima vedno jasneje razkriva poprej zamegljene obrise. Na sonetu
podobno
strukturo namigujejo tudi naslovi poglavij. Speti twist, Nalomljena
polka,
Sčiščena salsa, Samotarski paso doble. Vsi ti plesi so nekakšen
magistrale, ki
pa je pravzaprav tisti Borutov popolni miks, ki ga izdeluje. Le da tu
ne gre za
glasbeno kompilacijo, ampak je ta miks njegovo (in tudi njeno)
življenje.
Ključna je krožnost dogajanja. Tako kot odide in se ob koncu spet vrne
(na
izhodišče), tako sta tudi prvo in zadnje poglavje knjige enaka.
Drugi fenomen romana pa je subtilna
povezanost s
prihodnostjo. Uporaba izmišljenih skovank (recimo vikipedirati
kot vtisniti si v spomin iz virov na Wikipediji),
novih načinov komunikacije (stičniki
s kontakti in opomniki namesto mobilnih telefonov), drugačen način
prehrane in
oglaševanja nam dajo vedeti, da je čas dogajanja drug; tisti, ki še
pride. A
vendar je ta prehod tako rahločuten, da pravzaprav ne vemo, kdaj smo
prestopili
meje med sedanjostjo in novodobnim svetom. Ljudje tega nove(jš)ega
sveta so
seveda prilagojeni razmeram, ki so nastale. Glavno vodilo je
praktičnost in
ekonomičnost. Jejo najbolj zdravo hrano (v to jih prepričujejo dobro
zastavljene oglasne kampanje), a imajo kljub temu gnile zobe. Pravijo,
da
denarja ni na pretek in da je tudi pri zdravstveni oskrbi treba biti
pragmatičen. Če imaš le ena jetra, je bolje, da ti zamenjajo ta; zob
imaš
namreč več in niso tako pomembni. Če si kdo zaželi novo dizajnersko
srajco, jo
seveda lahko kupi. A Blatnik zelo natančno pokaže, da imajo dobrine preteklih časov tudi visoko ceno, za
tako srajco bi bilo namreč potrebno prodati ledvico.
Razmišljanje ljudi je med dialogi
pripisano v poševnem
tisku, kar nam dodatno osvetljuje stvari, ki se jim pletejo po glavi.
Zdi se,
kot da večina živi po nekem kodeksu (predvsem je to izrazito med
poslovnimi
razgovori), kjer so replike pravzaprav del ustaljenega protokola in
kjer lahko
že vnaprej veš, kako se bo odzval sogovornik. Glavni tak primer je
pogovor med
Borutom in Generalnim, direktorjem največjega oglaševalskega podjetja,
za
katerega je delal Borut, preden je pustil službo. Generalni ga povabi v
pisarno
(čast, ki so je deležni le redki), kjer naj bi se dogovorila o največji
marketinški akciji doslej; prodala naj bi namreč vojno. Za to namerava
Generalni uporabiti predelavo neke stare Borutove parole, ki se sedaj
glasi Naslednja vojna bo verska ali pa je ne
bo.
Borut se trudi, da ne bi sledil ustaljenim pogovornim smernicam, a se
ne znajde
najbolje, ne ve, kako bi Generalnega vljudno zavrnil. Na tem mestu se
izrazi
tisto, kar ga ločuje od večine ostalega sveta – čustva. Borut še
ohranja čustva
in moralo, ne gre mu le za denar, ni mu vseeno za tisoče (celo
milijone), ki
zaradi uradniških odločitev Generalnega izgubljajo službe (posledično
denar in
ne nazadnje življenja) na drugem koncu sveta. Ker je Borut izstopil iz
tega
sveta, je njegova odločitev hladna in preudarna. Vzame namreč srp in
zabode
Generalnega ter ga pusti izkrvaveti. To dejanje pomeni dokončen odmik
od
»prave« poti, ki jo narekuje družba, to je cesta brez povratka. A še
kako dobro
se zaveda, da bo ravno zaradi takšnega ustroja družbe lahko mirno
odšel.
Največja, najpomembnejša korporacija si namreč ne more privoščiti, da
bi v
javnosti pokazala šibko podobo, da bi priznali, da je bil njihov
direktor ubit.
Zato v javnost spravijo zgodbo, da je pobral denar in odšel v tople
kraje. Če
veš, kako sistem deluje, ga lahko izkoristiš.
Blatnikov roman Spremeni me ni le študija
medčloveških odnosov,
ampak predvsem kritika družbe (ki prihaja), prepletena z ljubezensko
zgodbo
uspešnega para. Monika in Borut sta pravi vzorčni model vzornih
državljanov in
delavcev, šele spoznanje njunega intimnega, zasebnega življenja pa nam
pokaže,
kako plehko in izumetničeno je pravzaprav vse in da so preprosta,
prvinska
dejanja tista, ki združujejo. Recimo kuhanje zelenjavne juhe.
.
Objavljeno
s prijaznim dovoljenjem avtorja. |