Delo,
30.07.2008
Proti
toku
Andrej
Blatnik: Spremeni me. Založba Litera (Zbirka
Piramida), Maribor 2008, 206 str.
Posel je vojna. In obratno.
Ti to veš, ker zate, seveda, je napisan in tebi
posvečen novi Blatnikov roman, tudi on to ve, o
vojni in poslu, Borut, njegov junak, mišljeno spet
dobesedno, (pre)cenjen oglaševalec, ki se že pred
začetkom odloči, da se ne gre več, obvesti ženo, da
ga ne bo več domov in je potem ona seveda zelo besna
in maščevalna, ker ne razume, kaj se mora
spremeniti, da bi odnos ostal odnos, čeprav
drugačen. Poglavja na preskok pripadajo njemu in
njej, se verižijo, to pa tako, da zadnji stavek
prejšnjega poglavja uvede naslednjega, zaradi
občutka, da je vse z vsem povezano. Hkrati pa so
poglavja, naslovljena po plesih, in potem vidimo, da
je to tisti posebni Borutov glasbeni miks, zdaj v
verbalni obliki, kot zgodba, ki ga napoveduje, v
času tehnične reprodukcije in izginjanja vizije je
kompiliranje zadnji zapik kreativnosti, in tudi
roman ima uvodni del, v katerem se avtor zahvaljuje
za spodbude in potem nekaj uporabljenega iz
literarne tradicije tudi prepoznamo. Zgodba, ki jo
pripoveduje in katere prvo in zadnje poglavje je
identično, kar seveda sugerira njeno krožno, zaprto
strukturo, ali pa predpostavlja v hermenevtični krog
zaciklanega bralca, ki ga zadnje poglavje požene na
začetek, je zgodba o moškem nad prepadom, kot se
imenuje žanr, ki bi ga sicer manj poučeni bralci
imenovali proza o krizi srednjih let in novih
začetkih. Zgodba na koncu iz tretje preide v prvo
osebo in takrat umanjka tudi tista vmesna
refleksija, ki je sicer natisnjena v kurzivu in
deluje kot komentar, kot ostanek notranjega
monologa, da bi bolj razumeli ljudi prihodnosti, s
tem pa deluje tudi nekoliko brezstrastno in
nacefrano.
Vendar se roman žanru
izmika in zmakne na manj obdelan teren, res gre za
zakonsko krizo, res najprej on, potem še ona
zapustita dom in družino ter se predata svobodi in
iščeta zavetje neba, on se celo spusti do dna in tam
spozna enega novih kinikov, ki so se umaknili iz
cirkusa in zdaj prav po beckettovsko ždijo za
smetnjaki in se delajo butaste klošarje, čeprav so
bili prave tehnološke marke in so zdaj očitno še
zadnji ali prvi na novo osveščeni pripadniki neke
nove protipotrošniške struje, ki je zdaj do
fundamenta individualizirana in razpršena na »skrite
posameznike«; zmakne pa se tako, da je dogajalni čas
in prostor nekje drugje. To je bližnja prihodnost,
recimo dvajseta leta tega stoletja, ki jo na eni
strani zaznamuje čez vse razširjeno potrošništvo, v
kateri korporacije neženirano sponzorirajo
ministrstva in vlade, svet, v katerem je hrana
večinoma že sintetična, kemično ugodje zlorabljano,
gotovinsko poslovanje relikt, reklama vseprisotna,
nadzor popoln, razlika med tistimi, ki imajo in
veselo trošijo, in tistimi, ki nimajo, zmeraj večja;
to je čas po tistem, ko so trgovali z nafto, orožjem
in organi, vendar pa tudi čas, v katerem so nekatere
stvari tako izrazito lokalne in prepoznavne, čas, v
katerem je s prihodnostjo tako težko prekiniti in v
katerem preteklost, neke davne vojne in emigracija
še vedno zaznamuje usode ljudi in potomcev. Vendar
pa je prihodnja tehnologija in sprememba vrednot
popisana in imenovana dovolj duhovito, brez
znanstveni prozi tako ljubega tehnicizma.
Roman Spremeni me se
tako uvršča v še ne povsem definirano in v
refleksiji še ne obdelano strujo pripovedništva, za
katero so značilni prelomi in revolt proti
obstoječemu, proti razpaseni kupljivosti vsega
(sveta), zraven pa sodita vsaj še Gazvodova
Camera obscura in Skubičev Popkorn; za
vse tri je značilen prelom, pa tudi dovolj drastična
akcija, mehki ali do trši terorizem, odklop iz
ustaljenih in postanih življenjskih vzorcev. Učbenik
za prihajajoče generacije antiglobalistov, če te še
berejo s papirja.
Matej
Bogataj |