Je pisanje delo, poklic, notranja
nuja… V kakšni meri se dar pisanja prinese na svet;
v kakšni meri pa se razvija?
Hm, glede na
to, da sem edini, ki v Sloveniji poučuje kreativno
pisanje na fakultetni ravni, je težko pričakovati,
da bom zdaj govoril, kako je pisatelj ob rojstvu
obdarjen (ali pa ne) in ni več kaj dodati. Res
mislim, da ima vsakdo neko nagnjenje za pisanje,
nekateri skoraj neznatno, drugi zelo veliko, po
svojih psihičnih izhodiščih; enako pa mislim, da je
zelo odvisno od njegovih stikov z okoljem, kako ga
razvije. Nekako najbolj preprosto ga je razvijati z
branjem: ko beremo druge, vidimo njihove napake in
vrline in hkrati svoje. Korak naprej pa je še
razmislek o tem, kaj smo napisali, spodbujen morda z
razmislekom drugih – za mislečega človeka je najbolj
bistveno, da zna na pravi način razmišljati tudi
sebe.
Pisanje je tako delo kot notranja
nuja, v naših krajih pa ga je vse težje imeti za
poklic. Ko sem bil pet let samostojni pisatelj, sem
s pisanjem zaslužil še najmanj, in občudujem tiste
res maloštevilne ustvarjalce, ki se odločijo zgolj
in samo za leposlovje, še zlasti tiste med njimi, ki
jih preživetveni gon ne zapelje v pretirano
»proizvodnjo« v slabem pomenu besede. Sam si želim
prav tega, da bi lahko pisal tako malo, kot le
zmorem, in s tem napisal reči bolje. Če bi bil v
samostojnem poklicu, bi mi to uspevalo slabše kot
zdaj, ko se vendarle zmorem preživljati s stvarmi,
povezanimi s pisanjem, če že ne s pisanjem samim.
Navdih za pisanje…
Nisem tip človeka, ki bi ga iskal na
samotnih sprehodih v naravi. Steno za mojo delovno
mizo prekriva nekaj tisoč knjig, skoraj dva tisoč
plošč vseh možnih žanrov, videokasete, stroji za
predvajanje slike in zvoka, to je pokrajina, v
katero pogledam, kadar potrebujem obzorje. In če
zunanjost, potem so to ulice domačega ali tujega
mesta, s katerih nikoli ne pišem potopisov, ker se
hočem sveta spominjati skozi lastno notranje oko in
ga ne spreminjati v bolj ali manj nadzorovan zapis,
ki pa se mi usedajo nekam v podzavest in priplavajo
na površje, ko položim prste na tipkovnico.
Samokritično opažam, da se to spreminja že malce v
maniro: da v tujini, včasih pa tudi v domovini,
včasih že izzivam stvari, si umetno ustvarjam
konflikte, da bi videl, kako me bodo spremenili...
in čez leta prišli v kako kratko zgodbo. Le kaj bo s
tistim nesrečnim padcem sredi pragozda na Borneu?
Ali iz ločitve z enim najboljših prijateljev, s
katerim že leta nisva šla na pijačo? Roman? Kratka
zgodba? Kdo bi vedel. Morda nič, ampak pri vsakem
takem dogodku si zdaj že malce očitam, da izzivam
zgodbo. Še dobro, da malo pišem.
Zakaj pisati?
Zakaj karkoli? Dobro, jemo in pijemo
že zato, da telo ne obnemore, a pri drugih rečeh se
odločamo po precej težje razložljivih nagibih. Sam
pišem seveda, kakor se glasi tista znana fraza,
zaradi komunikacije, čeprav osebno ne toliko zaradi
komunikacije s svetom, bolj s samim seboj. Morda bi
bila moja ustvarjalna sla zadovoljena tudi, če bi
pisal dnevnik, ne zgodb. Ko sem to počel za Delovo
Sobotno prilogo, sem precej užival, pa še ni bilo
treba prilagoditi svojega življenja temu užitku, kot
je pri pisanju leposlovne knjige neogibno. Če ne bi
pisal, bi nemara čisto dobro živel s kako drugo
dejavnostjo, ene med njimi so bolj zdrave, vendar
precej bolje pišem kot vozim kolo, ki ga sicer vozim
precej več, kot pišem. Torej se nisem narobe
odločil.
Je za vas pomembno, kje in kdaj ustvarjate? Imate
urnik in kraj ustvarjanja? Je za pisanje potreben
odmik?
Ustvarjam, kadar imam čas, torej
običajno pozno ponoči, v svoji sobi in za svojo
delovno mizo. Vendar so to nepovezani zapiski,
stavki, zamisli, magma besed. Njihovo zgoščanje
zahteva posebno koncentracijo. Najboljše je, če
lahko človek kam odide (tu se skrivajo lepote
pisateljskih kolonij, ki jih ustvarjalci brez službe
in brez otrok nikakor ne morejo doumeti!), če ne
dejansko, pa precej pomagajo že slušalke na glavi in
prava godba v njih, godba, ki dejanski svet
preglasi. Po vsaki izdani knjigi namenoma dve leti
ali kaj takega ne pišem ničesar. To je rez v neko
domišljijsko tkivo, že tako se mi zdi, da se moje
knjige kar preveč navezujejo ena na drugo, da je moj
razvojni lok preveč gladek.
Kakšne spomine imate na svoje prve začetke pisanja;
kakšne pa na svoje prvo objavljeno delo?
Če preskočim šolsko spisje, se je
začelo s knjigo, ki sem jo objavil veliko prezgodaj,
in te se nočem več spominjati.
Kaj menite o jeziku kot o domovini – pisatelja,
pesnika?
O jeziku ne razmišljam, pride z
dogajanjem. Med nastajanjem zgodbe sicer precej
poliram, menjam ene besede z drugimi, a zadaj ni
kakega posebnega načrta, ravnam se po intuiciji.
Jezik ni domovina, je cesta skozi domovino.
Poleg posvečanja pisanju,
pesnikovanju – kaj vas še pritegne?
Zelo različna glasba in zelo
pritlehna potovanja, pa tudi drugi čutni in duhovni
užitki. Trenutno bi me najbolj pritegnilo potovanje
po, recimo, Braziliji, seveda v pravi družbi, ker je
moja portugalščina hudo omejena. Družbi, s katero bi
se ob pravih trenutkih prerekal o pravih rečeh.
Pritegne pa me tudi opazovanje – opazovanje
človeških narav in preobrazb. Za to sem imel v
zadnjih letih kar preveč priložnosti in rezultati so
bili res osupljivi.
Odnos do drugih zvrsti umetnosti…
Brez njih ne bi pisal, mislim. Začel
sem z gledališčem, snemal čudne konceptualne video
trakove, ko še skoraj nihče ni vedel, kaj je to.
Glasba me spremlja vse življenje. Film enako, le
manj intenzivno. Zadnje čase sem začel bolj uživati
še v vizualnih umetnostih. Zanimivo, povsod, enako
kot v literaturi, pa iščem nove reči, malokdaj se
vračam v zgodovino. Reči pred XX. stoletjem
spoštujem, vendar me ne zanimajo. Resna glasba, ki
jo poslušam, se začne z Bartokom in Stravinskim,
svojih arhivov popularne godbe se nikoli ne lotim.
Obiskujem samo muzeje sodobne umetnosti. Kaset s
filmi Andreja Tarkovskega si več ne upam pogledati.
Pripravljam se, da bi prebral novi (zdaj ne več tako
novi!) prevod Gospe Bovary, vendar odlagam in
odlagam. Priljubljeno knjigo svoje srednje šole,
Brate Karamazove, enako.
Pisateljeva angažiranost v družbeno-politični
stvarnosti?
O tem sem utegnil malce premišljati
pred časom, ko sem bil pred rusko ambasado eden od
treh demonstrantov ob vojaškem napadu na Čečenijo.
Nemara se spomnite, da je bila naša pisateljska
generacija tako rekoč programsko antipolitična – ker
se nam je zdelo, da mora biti vsa literatura
spolitizirana, v javnem življenju si pač srečal le
tako, s takšnim ali drugačnim predznakom, smo hoteli
biti v skladu s slovensko tradicijo 'ubijanja
očetov' pač proti. In smo bili, literaturo smo res
osvobodili političnega pečata, a duh časa se je spet
spremenil, tudi v Sloveniji prihaja čas za manj
eterično, bolj opredeljeno pisanje. Književnost se
je svoje družbene funkcije, takoimenovane
'prešernovske strukture', ki jo je premikala v polje
zgodovinopisja in politike, kjer je doživela
povečinoma več uspeha, kot bi ji ga bilo dano v
»čistem« leposlovju, v desetih letih očitno že
toliko osvobodila, da svoje avtonomije z odzivanjem
na resničnost ne izgublja več samodejno, temveč šele
tedaj, ko se nanjo odziva na umetniško nezadostno
artikuliran odziv.
Zelo mi je dalo misliti, ko me je po
predavanju na Filozofski fakulteti, na katerem sem o
angažirani literaturi, vključno s takimi zametki v
lastnem pisanju, govoril sicer dobrohotno, vendar
nekam ironično, mlajša kolegica vprašala, zakaj se
mi zdi, da se je iz angažmaja treba norčevati. Res,
danes so časi takšni, da je angažiranost margina,
zato postaja (vsaj zame) zelo zanimiva in privlačna.
To, da svet, v katerem živimo, ni v redu, pa itak
vsi ne le vemo, ampak tudi čutimo. Vprašanje je le
še, kako se na vse to odzvati.
Odgovori na vprašanja
Vladimire Rejc, okrajšano objavljeno v knjigi
Čarovnija pisanja (Študentska založba 2006) |