MALA
GLASBA NAKLJUČJA
Njen
zakon ni bil srečen. Medtem ko je on veseljačil po
krčmah in prijateljeval z vsemi in vsakomer, je ona
bolehala v zatohlem. Ko je zakrit v komedijantska
oblačila na plesih, posvečenih sveti Brigiti, brez
misli na svetnico objemal radožive damice, ki jim je
bilo po vsej verjetnosti že prav vseeno, ali je to
res tisti, kot se je šepetalo po dvorani, ali pa se
za pobarvanimi krpicami skriva kdorkoli drug, je
Constanze rojevala mrtve otroke. Ko se je morala
prepirati s pericami in branjevkami za drobiž, saj
partiture še niso nesle toliko kovane kot
nabesedovane slave, učnih ur čembala pa ni bilo
nikoli dovolj za človeku primerno preživetje, je on
posedal po beznicah in se sukal okrog biljardnih
miz.
Nekega
dne sta se odpravila v Prago, na krst njegovega
odrskega dela, katerega naslov in temo so zbadljivi
jeziki razumeli kot skladateljevo posvetilo samemu
sebi. Po tridesetih urah vožnje je Constanze
spoznala, da je biti zaprt sam z njim v kletki
kočije prav tako mučno kot čakati pozno v noč, da se
vrne, in morebiti končno na tihem preklinjati
veselo, a povsem nepoznano druščino, ki ga pospremi
v stanovanje in se tam veselje ob njeni strežbi
nadaljuje. Od časa do časa se ji je med pustim
klopotanjem podvozja in bahavim, bogato okinčanim
soprogovim hvalisanjem zazdelo, da pravzaprav ne bi
bilo tako slabo, če bi kočija z njima vred za vselej
zdrsnila v katero izmed moravskih grap. Kakršno
življenje, takšen njegov konec, je pomislila – in se
nezadržno prestrašila svojih bogokletnih fantazij.
2.
Njen
zakon je bil zelo srečen. Pravzaprav je bila
umetniku nemirnega, vihravega značaja Constanze ne
le skrbnica vsakdana, za katerega mojster po navadi
velikanov duha ni imel pravega posluha, temveč tudi
prva, če že ne edina muza. Ko je v ustvarjalnem
zanosu prebedeval noči vse do zore, ga je spodbujala
s tihim občudovanjem in mu pripravljala osvežilne
napitke. Res ji njeno šibko zdravje ni dovoljevalo,
da bi mu stala vselej ob strani, vendar so tudi
neredke ure, ki jih nista preživljala skupaj,
minevale v medsebojnem spoštovanju in spokojnosti
zrele ljubezni. Nekega dne sta se na primer
odpravila v Prago na krst mojstrovega Don Juana.
Dolga in utrudljiva vožnja je minevala v prijetnem
razpoloženju in med živahnim pogovorom ji je
neprenehoma prihajalo na misel, da jo mojstrova
narava včasih sicer bega, vendar je tega prav gotovo
kriv njen filistrski značaj. Preden je ob drncu po
slabo vzdrževanih poteh zdrknila v spanec, ji je,
osvetljena od njegove veličine, na misel prišla
resnica, da bolj od njega ne bi mogla ljubiti
nikogar.
3.
Ni
znano, kakšen je bil njen zakon. Morebiti sta se
ujemala v značajih, vendar je glede na dostopna
zgodnja pričevanja težko odločno reči, ali sta
večere preživljala v pesmi in plesu na številnih
dunajskih sprejemih ali pa sta morda bolj ljubila
tiho pričakovanje noči v družinskem krogu. Zgodovina
trdi, da sta se nekega dne odpravila v Prago, na
krst opere, napisane leta 1787. Vožnja je trajala
hudo dolgo; bilo bi zanimivo izvedeti, v kakšnem
razpoloženju je minevala. Žal o tem ni mogoče reči
ničesar določnejšega.
4.
»Reči
moram, da z dosežki nisem zadovoljen. Vse kaže, da
je prišlo do napake. Morda je šlo za malenkost, a
tudi malenkost zadostuje, da položaj zdrsne iz rok,
note s papirja, zvoki iz ušesa. In za to gre tu; do
tega smo prišli. Možnosti je preveč, snov ne more
obdržati oblike, v katero se vliva, razblinja se v
nerazpoznavno in se potem ponavlja znova in znova v
številnih različicah, nekatere so celo popolnoma
enake tisti prvi. To ni umetnost, to je eno samo
mizarstvo.«
5.
Popolna
urejenost sveta, ki jo prikliče tresenje zraka ob
dihu, dotiku. Godba, lepša od življenja. Ob tej
lepoti človek spozna, da ni smrti; je samo on, ki
umira. Skozi odprto okno doni Requiem na
ulico; ljudje spodaj se ustavljajo, dvigajo poglede.
Nihče ne spregleda prvotnega namena človeka, ki se
nagiba skozi okno. Kdor danes odide, bo zamudil
jutrišnjo interpretacijo te nesmrtnosti, razmišlja
človek. Zato je pot, ki se je še maloprej, še hip
pred polaganjem zvokov v zvočnike, zdela edina, zdaj
nesmiselna. Ni več strašna možnost izbire med tem,
da skočiš, in tem, da ne skočiš; strašna je možnost,
da glasba igra naprej brez tebe, da glasba igra,
tebe pa več ni, da jo slišiš, premišlja človek, ko
zapira okno.
6.
FAQ
MOZART DOWNLOADS – re WAM downloads – not so many, I
fear. He stays way behind Anastacia, to mention just
one trade mark. There are tons of mp3s available,
though. I guess his time has passed. By the way, the
site
www.mozartdownloads.com is
on sale for a mere $ 700. Check
http://www.fabulousdomains.com/mozart.html
if interested. Should we grab it? Rather not, I
fear.
7.
»Kdor
drugemu prizadane krivico, izniči vse, kar je
dobrega storil.«
8.
Umetnik
je za nas trpel.
9.
Mozarta
si moramo predstavljati srečnega.
Napisano
za antologijo ob dvestopetdesetletnici Mozartovega
rojstva
Mozarts Zauberkutsche (Volio Verlag,
Dunaj 2006).
|